-
Prima / Serviciul relații publice / Comunicate de presă / DISCURS// Despre acţiunile Centrului Naţional Anticorupţie în domeniul combaterii şi prevenirii corupţiei în domeniul ocrotirii sănătăţii
DISCURS// Despre acţiunile Centrului Naţional Anticorupţie în domeniul combaterii şi prevenirii corupţiei în domeniul ocrotirii sănătăţii
11.07.2018 356 AccesăriDiscursul directorului adjunct al CNA, Lidia Chireoglo, la Comisia parlamentară securitate naţională, apărare şi ordine publică, privind acţiunile Centrului Naţional Anticorupţie în domeniul combaterii şi prevenirii corupţiei în domeniul ocrotirii sănătăţii
Doamnelor şi domnilor deputaţi,
Centrul Naţional Anticorupţie are misiunea de a contracara şi preveni corupţia în toate domeniile vitale ale societăţii, iar unul dintre sectoarele, încă destul de sensibile şi afectate de fenomenul corupţiei, rămâne a fi cel al ocrotirii sănătăţii. De aceea, CNA are o abordare sistemică a fenomenului, fiind preocupat să identifice permanent verigile slabe şi să intervină prompt în limitele competenţelor sale.
Trebuie să vă informez că, CNA conştientizează gravitatea problemelor, existente în sistemul medical şi nemulţumirea cetăţenilor, care se plâng, frecvent, pe anumite abuzuri din instituţiile medico-sanitare, iar abordarea Centrului referitoare la soluţionarea acestora este una complexă. Totodată, ar fi o percepţie greşită dacă sistemul medical ar vedea în CNA doar o instituţie punitivă care şi-ar dori neapărat să umple închisorile cu medici. Astăzi, marea majoritate a acţiunilor Centrului sunt orientate pe prevenirea fenomenului: pe educarea agentului public şi a cetăţeanului, pe informare, instruire, pe elaborarea unor planuri anticorupţie, precum şi pe expertizarea actelor legislative în vederea detectării riscurilor de corupţie.
Stimaţi deputaţi,
Am vorbit despre intenţia CNA de a interveni în domeniul ocrotirii sănătăţii paşnic, elegant, dacă vreţi, pentru că ne dăm bine seama că este un sector, pe cât de important, pe atât de nobil. Medicii sunt oamenii care, în condiţii destul de grele, continuă să-şi facă meseria. De aceea, chiar dacă sunt multiple probleme în acest domeniu, nu putem generaliza şi nu putem induce o percepţie că tot personalul medical, care activează în spitalele din ţară, se prezumă a fi corupt. De asemenea, nu putem să trecem cu vederea că suntem obligaţi să responsabilizăm şi cetăţeanul/pacientul vizavi de faptul că atât darea cât şi luarea de mită este o infracţiune. În acest sens, ne-am propus să organizăm cât mai multe instruiri pentru agenţii publici, precum şi pentru toţi cei interesaţi, în care să le vorbim despre necesitatea respectării Legii integrităţii.
Pornind de la faptul că raportul susţinut se referă la acţiunile CNA pentru perioada 2017 - 6 luni ale anului 2018, am să vă informez că, în tot acest timp, am desfăşurat 55 de instruiri anticorupţie în cadrul instituţiilor medico-sanitare din ţară, cu o audienţă de 3400 de persoane. Este o cifră impunătoare şi ne bucură că, în prezent, avem şi mai multe solicitări din partea instituţiilor medico-sanitare de a veni cu trening-uri anticorupţie şi seminare informative.
Domnilor deputaţi,
Acţiunile preventive au menirea lor şi vor da roade într-un termen destul de apropiat. Însă, totodată, cetăţenii reclamă cazuri în care este necesară intervenţia noastră, într-o altă manieră. Astfel, în perioada de raport, urmare petiţiilor, plângerilor şi apelurilor telefonice, raportate la Linia Naţională Anticorupţie, Centrul, împreună cu procurorii, au pornit 44 de cauze penale, în care sunt vizate cadre medicale şi factori de decizie din cadrul ministerului de resort, pe marginea tuturor acestora fiind sesizat Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, precum şi instituţiile din subordinea acestuia. N-am să mă opresc asupra fiecărui caz separat, dar am să vă comunic că, în mare parte, acestea se referă la estorcarea de bani de la pacienţi, precum şi la existenţa unor scheme frauduloase de deturnare a banilor publici prin achiziţii dubioase, în special cele desfăşurate pentru procurarea utilajului medical, destinat renovării instituţiilor medico-sanitare publice din ţară.
În continuare am să mă refer la un alt tip de activitate a CNA în acest domeniu. Am menţionat că abordarea CNA este una complexă. Vreau să vă vorbesc despre faptul că Centrul efectuează mai multe evaluări privind activitatea instituţiilor medicale din ţară, acreditarea acestora şi finanţarea lor din fondul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină. În perioada de raport, s-a constatat că 590 de instituţii medicale au încălcat procedura de acreditare, iar 61 aveau certificatul de acreditare expirat în luna decembrie 2017. Studiul menţionat a fost remis Prim-ministrului Republicii Moldova, Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerului Afacerilor Interne şi Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină. Salutabil este că rezultatele şi recomandările analizei strategice a CNA cu privire la înlăturarea neajunsurilor constatate au fost acceptate unanim de către autorităţile nominalizate.
Un alt capitol ce ţine de competenţa CNA, despre care am vorbit mai sus, este şi efectuarea expertizei anticorupţie. Astfel, în perioada 2017 - semestrul I 2018, Centrul Naţional Anticorupţie a supus expertizei anticorupţie 195 de proiecte din domeniul muncii, asigurării sociale, ocrotirii sănătăţii şi familiei, fiind identificaţi un şir de factori de risc, despre existenţa cărora au fost informate instituţiile de profil, fiind înaintate recomandări pentru înlăturarea neajunsurilor constatate.
Pe final, trebuie să vă reamintesc că în cadrul CNA activează Secretariatul Grupurilor de Monitorizare a Strategiei Naţionale de Integritate şi Anticorupţie pentru anii 2017 - 2020. Acest grup le oferă entităţilor vizate suportul consultativ în procesul de elaborare a Planului sectorial anticorupție în domeniul ocrotirii sănătății și asigurărilor medicale, care la moment este la etapa de avizare. Ulterior, după aprobarea Planului de acțiuni anticorupție în sectorul ocrotirii sănătății și asigurărilor medicale, implementarea acestuia va fi monitorizată de către Secretariatul Grupurilor de Monitorizare al SNIA prin colectarea rapoartelor trimestriale privind progresele și deficiențele înregistrate de către entitățile responsabile și reflectarea acestora în rapoartele de monitorizare și evaluare a implementării SNIA.
Am să închei acest raport prin a aminti că CNA rămâne o instituţie deschisă pentru colaborare cu ministerul de profil, dispusă în permanenţă să se aşeze la masa de dialog pentru a discuta problemele existente şi a găsi soluţii constructive, menite să schimbe percepţia societăţii vizavi de acţiunile statului privind eradicarea corupţiei în sectorul public.
Vă mulţumesc pentru atenţie.