-
Prima / Serviciul relații publice / Comunicate de presă / Campania "Integritatea este libertate"de schimbare a mentalităţii asupra corupţiei
Campania "Integritatea este libertate"de schimbare a mentalităţii asupra corupţiei
20.09.2017 1721 AccesăriCentrul Național Anticorupție al Republicii Moldova (CNA), cu susținerea Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare în Moldova (PNUD) și Guvernului Norvegiei, lansează campania națională de informare și sensibilizare publică „Integritatea este libertate", inspirată de prevederile Legii integrității nr.82 din 25.05.2017şi noua Strategie Naţională de Integritate şiAnticorupţie pentru anii 2017-2020 votată de Parlament la 30.03.2017. Noile reglementări au introdus pentru prima dată noţiunile de „integritate politică", „integritate instituţională" şi „integritate în sectorul privat", unificînd la nivel naţional politicile de integritate şianticorupţie în aceste sectoare.
„Scopul noii Strategii recent adoptate de Parlament este „Integritate în loc de corupţie". Pentru realizarea acestui deziderat strategic al ţării este esențialca fiecare dintre noi, cetăţenii Republicii Moldova, să începem să gîndim altfel. Iar pentru a începe să gîndm altfel este important să cunoaştem dintr-o altă perspectivă lucrurile cu care sîntemobişnuiţi. Din perspectiva supremaţiei legii, a interesului public şicea a statului de drept. Anume pentru a produce o schimbare de mentalitate, campania lansată astăzi va oferi cetățenilor informații simple şiaccesibiledespreobligaţiile de integritate ale clasei politice, ale agenţilor economici, dar mai ales - despre obligaţiile de integritate ale angajaţilor statului şi aleinstituţii publice cu privire laresponsabilitatea pe care o au faţă de cetăţeni" , a declarat Cristina Țărnă, vicedirector al Centrului Național Anticorupție.
Campania se bazează peun spot şio serie de filmuleţe, cu o durată de la 3pînă la 6 minute, sub forma unor „lecții de integritate"ţinute la tablă de către actorul Boris Cremene. Fiecare lecţieporneşte de la exemple bazate pe percepţiaşi mentalitatea oamenilor de rînd,în urma cărora devine clar de ce multe din realităţile Republicii Moldova nu trebuie tolerate de cetăţeni, care sînt regulile aplicabile în asemenea situaţiişi la ce comportament trebuie să se aştepte atunci cîndinteracţionează cu instituţiile statului.
CNA preconizează diseminarea ulterioară a „lecţiilor de integritate" sub forma de benzi desenate în cadrul instituţiilor de învaţamîntşcolarşi universitar.
Temele „lecţiilor de integritate" prezentate în cadrul campaniei se referă la:
- Integritatea politică:
- Finanţarea partidelor politice
- Etica şi integritatea aleşilor poporului
- Integritatea instituţională:
- Angajarea pe bază de merit şi integritate instituţională
- Incompatibilităţile, restricţiile în ierarhie şi limitărilepublicităţii
- Averileşi interesele personale
- Conflictul de interese şi favoritismul
- Cadourile
- Influenţelenecoresponzătoare
- Denunţareacorupţieişiprotecţia avertizorilor
- Incidentele de integritate
- Transparenţa decizională şi accesul la informaţii de interes public
- Gestionarea patrimoniului şi a finanţelor publice
- Etica profesională a agenţilor publici
- Restricţiile post-angajare ale agenţilor publici
- Integritatea în sectorul privat
- Relaţiileagenţilor economici cu sectorul public
- Transparenţa afacerilor statului cu sectorul privat
Produsele campaniei vorfi lansate treptat şi vor putea fi accesate pe paginile de YoutubeşiFacebook, dar şi dînd click pe bannerul campaniei „Integritatea este libertate" pe paginile web ale autorităţilor publice care au acceptat parteneriatul cu CNA în această campanie.
Mesajul campaniei „Integritatea este libertate" comportă o încărcătură pozitivă. Sloganulvine să afirme că dacă fenomenul corupţiei creează dependenţăşi captivitate de interese private, atunci ceea ce ne poate elibera este integritatea. Percepţia că moldovenii au o „cultură a corupţiei" ce nu poate fi învinsă trebuie depăşită, iar campania lansată astăzi vine să cultive o nouă cultură, cea a integrităţii în societatea noastră. Iar aşa cum integritatea trebuie să devină o caracteristică a fiecăruia dintre noi, simbolurile ce însoţesc îndemnul campaniei sînto amprentă digitală - ca simbol al individualităţiipersoaneli, din liniile căreia se desprind păsări în zbor - ca simbol al libertăţii.
„Susținem această campanie, fiind convinși că măsurile coordonate de prevenire sunt deseori mai eficiente decât combaterea consecințelor acestui fenomen nefast și sunt esențiale pentru sporirea pe termen lung a încrederii cetățenilor în capacitatea și voința statului de a promova și implementa reforme în beneficiul cetățeanului", afirmă Olga Crivoliubic, managera proiectului „Consolidarea funcțiilor Centrului Național Anticorupție de prevenire și analiză a corupției".
Campania rezonează cu Obiectivul de Dezvoltare Durabilă 16„Pace, Justiție și Instituții Puternice" fixat prin Agenda de dezvoltare durabilă 2030 adoptată de Statele membre ale ONU, prin care stabilește o agendă ambițioasă pentru îmbunătățirea felului în care națiunile lumii guvernează cetățenii lor și solicită acțiuni globale concertate în reducerea substanțială a corupției și mituirii în toate formele sale; reducerea semnificativă a fluxurilor financiare ilicite, consolidarea recuperării și returnării bunurilor furate; asigurarea procesului decizional receptiv, incluziv, participativ și reprezentativ la toate nivelurile; asigurarea accesului public la informații și protejarea libertăților fundamentale.
- Integritatea politică: